Ankara24.com
close
up
Şişelenmiş suları bu tarihten sonra asla içmeyin Sözcü Gazetesi

Şişelenmiş suları bu tarihten sonra asla içmeyin Sözcü Gazetesi

Ankara24.com, Sozcu kaynağından alınan verilere dayanarak bilgi yayımlıyor.

Uzmanlar, son kullanma tarihi geçen şişe sularda plastiklerin parçalanmasıyla ortaya çıkan mikroplastiklerin ciddi sağlık risklerine yol açabileceği konusunda uyarıyor.

Şişelenmiş su, genellikle güvenli bir içecek alternatifi olarak görülse de uzmanlar, zamanla plastik şişelerin bozulmasının insan sağlığı için önemli bir risk oluşturabileceğini belirtiyor. Şişe suyunun son kullanma tarihi çoğunlukla 18 ay ila 2 yıl arasında değişiyor. Ancak bu tarih, suyun kendisinden çok şişenin plastik yapısına işaret ediyor.

ŞİŞELERİN ÖMRÜ TÜKENİYOR

Bu sürenin ardından suyun tadında ve kalitesinde fark edilmeyecek düzeyde değişiklikler yaşanabiliyor. Fakat asıl tehlike, plastik şişenin zamanla parçalanmasıyla ortaya çıkan mikroplastikler. Uzmanlar, bu parçacıkların içilmesi durumunda bağırsak kanseri, beyin hasarı ve kısırlık gibi ciddi sağlık sorunlarıyla ilişkilendirilebileceğini söylüyor.

Doğal Hidrasyon Konseyi, tarih geçmiş şişe sularının hâlâ içilebilir olduğunu iddia etse de bazı uzmanlar, mikroplastiklerin zaten üretim aşamasından itibaren suya karıştığını ve zaman geçtikçe bu miktarın katlanarak arttığını vurguluyor.

MİKROPLASTİKLER VÜCUDUN HER YERİNDE YAYGINLAŞTI

Mikroplastikler, yaklaşık iki mikrometre boyutunda, yani gözle görülemeyecek kadar küçük plastik parçacıklarıdır. Yapılan son araştırmalar, bu parçacıkların akciğer dokusunda, plasentada, anne sütünde ve hatta insan kanında bulunduğunu ortaya koydu.

Dünya Sağlık Örgütü (WHO) ile birlikte tatlı su kaynaklarındaki plastik kirliliğini inceleyen Dr. Sherri Mason, çevredeki sentetik kimyasallar ile kanser türlerindeki artış, sperm sayısındaki azalma, DEHB ve otizm vakaları arasında ilişki olduğunu belirterek, plastiklerin bu kimyasalların vücuda girişine aracılık ettiğini söyledi.

BİR ŞİŞE SUDA BİNLERCESİ VAR

Yapılan analizler, dünyadaki popüler şişe suyu markalarının %90'ından fazlasında mikroplastik bulunduğunu gösteriyor. Ortalama bir insan yılda 39.000–52.000 mikroplastik parçacığı farkında olmadan tüketiyor. Şişelenmiş suyu tercih edenlerde bu sayı 90.000 parçacığa kadar çıkabiliyor.

Avrupa Gıda Güvenliği Ajansı, mikroplastiklerin çoğunun vücuttan atıldığını savunsa da, BM Gıda ve Tarım Örgütü bazı parçacıkların kan dolaşımına girerek hayati organlara yerleşebileceğini belirtiyor. Artan bilimsel kanıtlar, bu parçacıkların nörotoksisite, kronik inflamasyon ve hormonal/metabolik bozukluklarla bağlantılı olduğunu ortaya koyuyor.

ŞİŞE SUYU MU MUSLUK SUYU MU?

Concordia Üniversitesi’nden çevre yönetimi uzmanı Sara Sajedi liderliğinde yürütülen bir çalışma, şişe suyu tüketen kişilerin, musluk suyu içenlere kıyasla her yıl ortalama 900.000 daha fazla mikroplastik parçacığı vücutlarına aldığını tespit etti. Sajedi, bu durumu "ciddi bir sağlık riski" olarak değerlendirerek daha fazla farkındalık çağrısında bulundu.

Mikroplastiklerin sadece sindirim sistemini değil, bağırsak mikrobiyomunu da bozduğu belirtiliyor. Bu dengesizlik, bağırsak sağlığı kadar bağışıklık sistemi ve ruh sağlığı üzerinde de etkili olabiliyor.  Mikroplastiklerin solunum yoluyla alınması ise akciğer hastalıklarına zemin hazırlayabiliyor.

PLASTİK ŞİŞELERİN SAKLANMA ALANLARI KRİTİK

PET (polietilen tereftalat) plastikten üretilen şişeler, sıcak ortamda, güneş ışığında veya kimyasal maddelerin yanında saklandığında daha hızlı bozuluyor. Plastik, nefes alabilir yapıda olduğu için zamanla suyun buharlaşmasına ve dışarıdan kirli parçacıkların içeri girmesine neden olabiliyor.

PET plastiklerin BPA veya ftalat içermediği düşünülse de, zamanla parçalanarak suyun tadını ve kokusunu değiştirmesi onları içilmez hale getirebiliyor.

BAĞIRSAKLARA ETKİSİ BÜYÜK

Araştırma Avustralyalı bilim insanları tarafından yapıldı.  Mikroplastiklerin bağırsak mikrobiyal aktivitesini değiştirdiğini gösteren çarpıcı sonuçlar ortaya çıktı.. Sağlıklı bireylerden alınan dışkı örneklerinde tespit edilen bu değişiklikler, depresyon ve bağırsak kanseri ile ilişkilendirilen örüntüleri yansıtıyor. Bu bulgular, mikroplastiklerin yalnızca fiziksel değil, psikolojik sağlık üzerinde de etkili olabileceğine işaret ediyor.

Mikroplastiklerin insan mikrobiyomu üzerindeki etkisini gösteren ilk insan çalışması olduğuna dikkat çeken uzmanlar bu sonuçları önemi olarak nitelendiriyor.

Daha fazla bilgi ve son haberler için Ankara24.com'ı takip edin.
seeGörüntülenme:128
embedKaynak:https://www.sozcu.com.tr
archiveBu haber kaynaktan arşivlenmiştir 16 Ekim 2025 15:50 kaynağından arşivlendi
0 Yorum
Giriş yapın, yorum yapmak için...
Yayına ilk cevap veren siz olun...
topEn çok okunanlar
Şu anda en çok tartışılan olaylar

Ege Üniversitesi nde Usulsüzlüklere Operasyon

13 Haziran 2026 01:04see151

Dünya Kupası sonuçları: 13 Haziran itibariyle son durum

13 Haziran 2026 00:59see149

İngiltere de sokak ortasında kanlı saldırı: 17 yaşındaki kız boynundan bıçaklandı

13 Haziran 2026 01:03see149

ABD Paraguay İlk 11 ler belli oldu

13 Haziran 2026 03:35see143

Ozan Kabak: Montella rakibi bize ezberletti

13 Haziran 2026 02:27see141

Konya’da öğrenci yurdunda şiddet görüntüleri: Görevli görevden alındı

13 Haziran 2026 01:57see140

Kars ta sel felaketi: Altı köyde hasar hayvanlar telef oldu Kars Haberleri

13 Haziran 2026 00:28see137

Kocaeli nde trajik olay: Baba ölü bulundu, SMA hastası oğlu hastaneye kaldırıldı Sözcü Gazetesi

13 Haziran 2026 00:11see137

Akıllı kanser ilacı ücretsiz alınacak

13 Haziran 2026 07:08see136

Bakan Memişoğlu: Sağlıkta dünyanın en iyi ülkelerinden biriyiz

13 Haziran 2026 00:19see134

ABD: İmza aşamasındayız Dünya Haberleri

13 Haziran 2026 04:15see134

Vinicius Junior: Hayalini kurduğum yerdeyim!

13 Haziran 2026 00:52see134

İran liderinden milli birlik çağrısı Dış Haberler

14 Haziran 2026 00:32see133

Brezilya da Carlo Ancelotti den Neymar açıklaması!

13 Haziran 2026 00:51see131

Antalya’da ormanlık alandaki yangın büyümeden söndürüldü

12 Haziran 2026 17:02see131

Gaziantep in Nurdağı ilçesinde 4.6 büyüklüğünde deprem meydana geldi.

13 Haziran 2026 00:23see130

BAE, İran a fon aktarıldığı iddialarını yalanladı Dış Haberler

13 Haziran 2026 02:50see129

Güllü soruşturmasının Başsavcısına kritik görev

13 Haziran 2026 00:15see129

Bir kez aldatan yine aldatır mı?

13 Haziran 2026 01:09see128

Felahiyeli miniklerden, millilere klipli destek Kayseri Haberleri

13 Haziran 2026 01:15see128
newsSon haberler
Günün en taze ve güncel olayları