Ankara24.com
close
up
Oxford araştırdı: Vejetaryen beslenenlerde daha az rastlanıyor Sözcü Gazetesi

Oxford araştırdı: Vejetaryen beslenenlerde daha az rastlanıyor Sözcü Gazetesi

Ankara24.com, Sozcu kaynağından alınan bilgilere dayanarak bilgi paylaşıyor.

Araştırma, 1,8 milyondan fazla kişinin verilerini inceledi. Bulgulara göre, vejetaryenlerin pankreas kanseri riski %21, prostat kanseri riski %12 ve meme kanseri riski %9 daha az. Ayrıca böbrek kanseri riski %28, multipl miyelom riski ise %31 daha düşük olarak belirlendi.

Oxford Üniversitesi’nden Dr. Aurora Pérez-Cornago, bu sonuçların vejetaryen beslenmenin özellikle beş yaygın kanser türüne karşı koruyucu olabileceğini gösterdiğini söyledi. Ancak, vejetaryenlerin skuamöz hücreli karsinom riskinin neredeyse iki kat daha yüksek olduğu da vurgulandı. Araştırmacılar bunun, vejetaryenlerin B vitamini gibi bazı temel besinlerde eksik olmasından kaynaklanabileceğini öne sürdü.

Vegan bireylerde ise et yiyenlere kıyasla bağırsak kanseri riski %40 daha yüksek bulundu. Bunun, düşük kalsiyum alımı (günde 590 mg, önerilen 700 mg’ın altında) ve diğer besin maddelerinin yeterince alınmamasından kaynaklanabileceği belirtildi.

Araştırmacılar, et tüketiminin sorunlu olup olmadığını veya vejetaryen diyetlerdeki belirli unsurların kanser riskini düşürüp düşürmediğini anlamak için daha fazla çalışmaya ihtiyaç olduğunu ifade etti. Prof. Tim Key, farkın büyük olasılıkla etin kendisinden kaynaklanabileceğini, ancak bunun doğrudan incelenmediğini açıkladı.

Çalışmada, dünyanın dört bir yanından diyet ve sağlık verileri kullanılarak yaklaşık 1,64 milyon et yiyen, 57.016 kümes hayvanı yiyen, 42.910 balık yiyen, 63.147 vejetaryen ve 8.849 vegan kişi ortalama 16 yıl boyunca takip edildi. Katılımcıların vücut kitle indeksi ve sigara kullanımı gibi kanser riskini etkileyebilecek faktörler de dikkate alındı.

Araştırma, gastrointestinal sistem, akciğer, üreme sistemi ve idrar yolu kanserleri ile kan kanseri dahil olmak üzere 17 farklı kanseri inceledi. Bulgular, vejetaryen beslenmenin bazı kanser türlerinde koruyucu olabileceğini gösterirken, bazı risklerin de arttığını ortaya koyuyor.

Gelişmeleri kaçırmamak için Ankara24.com'dan en güncel haberleri takip edin.
seeGörüntülenme:95
embedKaynak:https://www.sozcu.com.tr
archiveBu haber kaynaktan arşivlenmiştir 08 Mart 2026 22:15 kaynağından arşivlendi
0 Yorum
Giriş yapın, yorum yapmak için...
Yayına ilk cevap veren siz olun...
topEn çok okunanlar
Şu anda en çok tartışılan olaylar

Ege Üniversitesi nde Usulsüzlüklere Operasyon

13 Haziran 2026 01:04see147

Dünya Kupası sonuçları: 13 Haziran itibariyle son durum

13 Haziran 2026 00:59see145

İngiltere de sokak ortasında kanlı saldırı: 17 yaşındaki kız boynundan bıçaklandı

13 Haziran 2026 01:03see145

ABD Paraguay İlk 11 ler belli oldu

13 Haziran 2026 03:35see139

Konya’da öğrenci yurdunda şiddet görüntüleri: Görevli görevden alındı

13 Haziran 2026 01:57see136

Ozan Kabak: Montella rakibi bize ezberletti

13 Haziran 2026 02:27see135

Kars ta sel felaketi: Altı köyde hasar hayvanlar telef oldu Kars Haberleri

13 Haziran 2026 00:28see133

Bakan Memişoğlu: Sağlıkta dünyanın en iyi ülkelerinden biriyiz

13 Haziran 2026 00:19see131

Vinicius Junior: Hayalini kurduğum yerdeyim!

13 Haziran 2026 00:52see131

Kocaeli nde trajik olay: Baba ölü bulundu, SMA hastası oğlu hastaneye kaldırıldı Sözcü Gazetesi

13 Haziran 2026 00:11see131

ABD: İmza aşamasındayız Dünya Haberleri

13 Haziran 2026 04:15see130

Brezilya da Carlo Ancelotti den Neymar açıklaması!

13 Haziran 2026 00:51see128

Gaziantep in Nurdağı ilçesinde 4.6 büyüklüğünde deprem meydana geldi.

13 Haziran 2026 00:23see127

Güllü soruşturmasının Başsavcısına kritik görev

13 Haziran 2026 00:15see126

Antalya’da ormanlık alandaki yangın büyümeden söndürüldü

12 Haziran 2026 17:02see126

Felahiyeli miniklerden, millilere klipli destek Kayseri Haberleri

13 Haziran 2026 01:15see125

İran liderinden milli birlik çağrısı Dış Haberler

14 Haziran 2026 00:32see125

Bir kez aldatan yine aldatır mı?

13 Haziran 2026 01:09see125

BAE, İran a fon aktarıldığı iddialarını yalanladı Dış Haberler

13 Haziran 2026 02:50see125

Şehit eşi Özlem Emir den Şırnak mesajı: Biz geldik, gördük, ön yargılar yıkılsın Şırnak Haberleri

12 Haziran 2026 21:46see124
newsSon haberler
Günün en taze ve güncel olayları