Ankara24.com
close
up
Meyve tüketimi, hava kirliliğinin akciğerlere zararını azaltabilir

Meyve tüketimi, hava kirliliğinin akciğerlere zararını azaltabilir

Trthaber sayfasından elde edilen bilgilere dayanarak, Ankara24.com duyuru yapıyor.

Avrupa Solunum Derneği Kongresi’nde (Amsterdam) sunulan çalışmaya göre, günde en az dört porsiyon meyve tüketen kadınlarda, hava kirliliğine bağlı akciğer kapasitesi düşüşü daha az görüldü.

Araştırmayı yürüten İngiltere Leicester Üniversitesi Çevre Sağlığı ve Sürdürülebilirlik Merkezi’nden doktora adayı Pimpika Kaewsri, “Dünya nüfusunun yüzde 90’ından fazlası, DSÖ sınırlarını aşan hava kirliliği seviyelerine maruz kalıyor. Yüksek hava kirliliği, akciğer fonksiyonunda azalma ile yakından ilişkili. Biz de sağlıklı bir diyetin bu olumsuz etkiyi azaltıp azaltamayacağını görmek istedik” dedi.

200 bin kişiyle yapılan analiz

Araştırmacılar, Birleşik Krallık Biobank veritabanındaki yaklaşık 200 bin katılımcının beslenme alışkanlıklarını ve akciğer kapasitesi verilerini (FEV1 — bir saniyede verilen hava miktarı) inceledi.
Katılımcıların hava kirliliğine maruziyeti, özellikle 2,5 mikrometreden küçük partiküller (PM2.5) üzerinden hesaplandı.

Sonuçlara göre, hava kirliliğinde her 5 µg/m³ artış, meyve tüketimi az olan kadınlarda 78 ml’lik, fazla olanlarda ise 57 ml’lik bir FEV1 düşüşüne yol açtı. Bu fark, meyvenin koruyucu bir etki sağlayabileceğini gösteriyor.

Antioksidan etkisiyle koruma sağlıyor

Kaewsri, “Meyve, doğal antioksidanlar ve anti-inflamatuar bileşikler açısından zengindir. Bu maddeler, kirli havadaki ince parçacıkların neden olduğu oksidatif stres ve iltihaplanmayı azaltarak akciğer fonksiyonlarını koruyabilir,” dedi.

Araştırmada erkeklerin genel olarak kadınlara kıyasla daha az meyve tükettiği de gözlendi. Bu nedenle, koruyucu etkinin sadece kadınlarda belirginleşmiş olabileceği düşünülüyor.

Uzmanlardan uyarı: Sağlıklı diyet, çevre politikalarının yerine geçmez

Torino Üniversitesi’nden Prof. Sara De Matteis, çalışmaya ilişkin değerlendirmesinde, “Sağlıklı, bitki ağırlıklı beslenme hem solunum sağlığı hem de çevresel sürdürülebilirlik için faydalıdır. Ancak sağlıklı gıdaya erişim toplumda eşit değil,” dedi.

De Matteis, bireysel diyet değişikliklerinin yararlı olabileceğini ancak devletlerin hava kirliliğini azaltma sorumluluğunu ortadan kaldırmadığını vurguladı.

Kaewsri, ilerleyen dönemde beslenme alışkanlıklarının uzun vadeli akciğer fonksiyonlarındaki değişimlere etkisini incelemeyi planlıyor.

Bu çalışma, hava kirliliğine maruz kalan toplumlarda meyve tüketiminin solunum sağlığını korumada önemli bir destek aracı olabileceğini ortaya koyuyor.

Önemli haberleri ve güncellemeleri kaçırmamak için Ankara24.com'ı takip edin.
seeGörüntülenme:92
embedKaynak:https://www.trthaber.com
archiveBu haber kaynaktan arşivlenmiştir 16 Ekim 2025 06:57 kaynağından arşivlendi
0 Yorum
Giriş yapın, yorum yapmak için...
Yayına ilk cevap veren siz olun...
topEn çok okunanlar
Şu anda en çok tartışılan olaylar

Ege Üniversitesi nde Usulsüzlüklere Operasyon

13 Haziran 2026 01:04see154

İngiltere de sokak ortasında kanlı saldırı: 17 yaşındaki kız boynundan bıçaklandı

13 Haziran 2026 01:03see153

Dünya Kupası sonuçları: 13 Haziran itibariyle son durum

13 Haziran 2026 00:59see152

ABD Paraguay İlk 11 ler belli oldu

13 Haziran 2026 03:35see146

Ozan Kabak: Montella rakibi bize ezberletti

13 Haziran 2026 02:27see144

Konya’da öğrenci yurdunda şiddet görüntüleri: Görevli görevden alındı

13 Haziran 2026 01:57see143

Kocaeli nde trajik olay: Baba ölü bulundu, SMA hastası oğlu hastaneye kaldırıldı Sözcü Gazetesi

13 Haziran 2026 00:11see141

Kars ta sel felaketi: Altı köyde hasar hayvanlar telef oldu Kars Haberleri

13 Haziran 2026 00:28see140

Akıllı kanser ilacı ücretsiz alınacak

13 Haziran 2026 07:08see139

ABD: İmza aşamasındayız Dünya Haberleri

13 Haziran 2026 04:15see138

İran liderinden milli birlik çağrısı Dış Haberler

14 Haziran 2026 00:32see137

Bakan Memişoğlu: Sağlıkta dünyanın en iyi ülkelerinden biriyiz

13 Haziran 2026 00:19see137

Vinicius Junior: Hayalini kurduğum yerdeyim!

13 Haziran 2026 00:52see137

Brezilya da Carlo Ancelotti den Neymar açıklaması!

13 Haziran 2026 00:51see135

Gaziantep in Nurdağı ilçesinde 4.6 büyüklüğünde deprem meydana geldi.

13 Haziran 2026 00:23see133

BAE, İran a fon aktarıldığı iddialarını yalanladı Dış Haberler

13 Haziran 2026 02:50see133

Güllü soruşturmasının Başsavcısına kritik görev

13 Haziran 2026 00:15see133

Bir kez aldatan yine aldatır mı?

13 Haziran 2026 01:09see132

Felahiyeli miniklerden, millilere klipli destek Kayseri Haberleri

13 Haziran 2026 01:15see131

Parti arayışında hüsran! Bu kez kapı sert kapandı! Özgür Özel ve İmamoğlu na rest!

13 Haziran 2026 15:59see129
newsSon haberler
Günün en taze ve güncel olayları