Ankara24.com
close
up
Menu

Okan Buruk tan tepkilere yanıt: Statta negatif hava çok hızlı oldu!

Abdülkerim Bardakcı: Allah ın izniyle telafi edeceğiz!

Franco Tongya: Çok güzel bir gece oldu!

Muhammed Diomande: Çorum çok iyi bir proje sundu!

İsmail Kartal ın mağlubiyet şaşkınlığı! Hiç böyle bir şey beklemiyorduk

2026 2027 MALİ YILI ASPİRASYON TORBASI ALIMI

‘Devlet Baba’ diyoruz ama üvey evlatmışız Sözcü Gazetesi

Keltepe Gözlem Şenliği ve Uzay Girişimciliği Festivali başladı 2 bin rakımlı Keltepe gökyüzü tutkunlarını ağırlıyor Karabük Haberleri Habertürk Yerel Haberler

AKP’nin 24 yılının bilançosu Sözcü Gazetesi

Son dakika: Fenerbahçe otobüsüne saldırı şüphesi ile gözaltına alınan 4 kişi adliyede! Son dakika haberleri

Göztepe de Samsunspor mesaisi devam etti!

Selman Coşkun: Seyir zevki yüksek bir müsabaka oldu!

AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Hüseyin Yayman dan sanal medya açıklaması: Yeni sözler söylemek gerekiyor

Fenerbahçe den sakatlık açıklaması: Mert Günok!

19 yaşındaki genci bıçaklayarak ölümüne sebep olan zanlı tutuklandı Zonguldak Haberleri Habertürk Yerel Haberler

Munzur Dağları nın 2 bin rakımlı yamaçları paraşütçülerin yeni rotası oldu

İsmail Kartal: Beklemediğimiz bir mağlubiyet!

Gökhan Özen ve Naz Canbaz evlendi

Bozburun’da kimse onu beklemiyordu: Naomi Campbell DJ kabinine geçti, geceyi salladı Sözcü Gazetesi

Karadeniz yolu 20 dakika kısalıyor! Bakan Uraloğlu Çamlıhemşin Tünelli için tarih verdi

Uzun süre emzirme DEHB belirtilerini azaltıyor

Uzun süre emzirme DEHB belirtilerini azaltıyor

Ankara24.com, Sabah kaynağından alınan bilgilere dayanarak bilgi yayımlıyor.

Yaşamın ilk altı ayında yalnızca anne sütüyle beslenen çocuklarda dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) belirtilerinin daha düşük olduğu ortaya çıktı. Norveç'teki Bergen Üniversitesi araştırmacıları, annelerin emzirme süresi ile çocuklarda DEHB belirtileri gelişme olasılığı arasında bir ilişki bulunduğunu belirledi. Bergen Üniversitesi Biyotıp Bölümü'nde psikiyatrist ve araştırmacı, aynı zamanda Betanien Hastanesi'nde kıdemli danışman olan Berit Skretting Solberg, "Psikiyatrik belirtiler ve bozuklukların hem genetik hem de çevresel faktörlerden etkilenebileceği uzun zamandır biliniyor," dedi. Solberg, "Çocuğun yalnızca anne sütüyle beslenme süresi ne kadar uzunsa (altı aya kadar), üç, beş ve sekiz yaşlarındaki DEHB belirtilerinin seviyesi de o kadar düşük oluyor," ifadelerini kullandı. Araştırmacılar, 1999 ile 2009 yılları arasında Norveç'te doğan 37 binden fazla çocuğun verilerini analiz ederek emzirme alışkanlıklarını inceledi ve çocukları üç, beş ve sekiz yaşlarında takip etti. Analizler, herhangi bir süre anne sütü almanın DEHB belirtilerinin azalmasıyla ilişkili olduğunu gösterirken, bu etkinin emzirmenin süresi ve yalnızca anne sütüyle beslenme düzeyi arttıkça güçlendiği, en belirgin etkinin ise ilk altı ay boyunca yalnızca anne sütüyle beslenen çocuklarda görüldüğü saptandı.

Araştırma ayrıca cinsiyetler arasında anlamlı farklılıklar bulunduğunu ve bu ilişkinin kız çocuklarında tüm yaş gruplarında daha güçlü olduğunu ortaya koydu. Solberg, DEHB için en güçlü risk faktörünün muhtemelen kalıtım olduğunu ancak nörogelişimsel bozuklukların birçok farklı etkenin birleşimiyle şekillendiğini vurguladı. DEHB; dikkat eksikliği, aşırı hareketlilik ve dürtüsellikle karakterize edilen davranışsal ve nörogelişimsel bir bozukluk olarak tanımlanıyor. Hastalık çoğunlukla çocukluk döneminde teşhis ediliyor. DEHB'nin kesin bir tedavisi yok. Ancak davranış terapileri ve ilaç tedavileri belirtilerin kontrol altına alınmasına yardımcı olabiliyor.

ALTI AY SADECE ANNE SÜTÜ


Anne sütü, yaşamın ilk aylarında bebeklerin temel besin kaynağını oluşturuyor. Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) ve UNICEF, bebeklerin doğumdan sonraki ilk saat içinde emzirilmeye başlanmasını ve ilk altı ay boyunca su dahil hiçbir ek gıda veya sıvı verilmeden yalnızca anne sütüyle beslenmesini öneriyor. Araştırmacılar, anne sütü ile DEHB belirtileri arasındaki ilişkiyi açıklayabilecek çeşitli biyolojik mekanizmalar bulunduğunu belirtiyor. Anne sütü; makro besinler, vitaminler, prebiyotikler, probiyotikler, bağışıklık sistemi bileşenleri ve erken dönem beyin gelişimini etkileyebilecek diğer biyolojik olarak aktif maddeleri içeriyor.

HER ANNE ÖNERİLEN SÜRE BOYUNCA EMZİREMİYOR

Bu faydalara rağmen birçok kadın, önerilen süre boyunca emziremiyor veya hiç emziremiyor. Araştırmada yer alan annelerin bebeklerini yalnızca anne sütüyle besleme süresinin ortalama dört aydan kısa olduğu görüldü. Kadınların emzirememesinin birçok nedeni var. Bazıları mevcut sağlık sorunları nedeniyle emziremiyor, bazıları ise iş yaşamı ve yetersiz destek gibi nedenlerle planladıklarından daha erken emzirmeyi bırakıyor. Bu gibi durumlarda, genellikle inek sütü bazlı olan bebek mamaları, yaşamın ilk 12 ayında anne sütüne önerilen tek alternatif olarak kabul ediliyor. Öte yandan, araştırmacılar, bunun gözlemsel bir çalışma olduğunu hatırlatarak, anne sütü ile DEHB belirtileri arasındaki ilişkinin altında yatan biyolojik mekanizmaların anlaşılabilmesi için daha fazla araştırmaya ihtiyaç olduğunu vurguladı.

#NORVEÇ #UNICEF #ANNE

Sabah.com.tr Uygulamamızı İndirin

Uygulamalara Özel Ayrıcalıkları Keşfedin!
Önemli haberleri ve güncellemeleri kaçırmamak için Ankara24.com'ı takip edin.
seeGörüntülenme:91
embedKaynak:https://sabah.com.tr
archiveBu haber kaynaktan arşivlenmiştir 02 Temmuz 2026 07:25 kaynağından arşivlendi
0 Yorum
Giriş yapın, yorum yapmak için...
Yayına ilk cevap veren siz olun...
topEn çok okunanlar
Şu anda en çok tartışılan olaylar

Okan Buruk tan tepkilere yanıt: Statta negatif hava çok hızlı oldu!

15 Ağustos 2026 00:18see159

Abdülkerim Bardakcı: Allah ın izniyle telafi edeceğiz!

15 Ağustos 2026 01:52see154

Franco Tongya: Çok güzel bir gece oldu!

16 Ağustos 2026 00:01see154

Muhammed Diomande: Çorum çok iyi bir proje sundu!

15 Ağustos 2026 01:52see149

İsmail Kartal ın mağlubiyet şaşkınlığı! Hiç böyle bir şey beklemiyorduk

16 Ağustos 2026 00:28see147

2026 2027 MALİ YILI ASPİRASYON TORBASI ALIMI

16 Ağustos 2026 00:01see146

‘Devlet Baba’ diyoruz ama üvey evlatmışız Sözcü Gazetesi

15 Ağustos 2026 06:13see145

Keltepe Gözlem Şenliği ve Uzay Girişimciliği Festivali başladı 2 bin rakımlı Keltepe gökyüzü tutkunlarını ağırlıyor Karabük Haberleri Habertürk Yerel Haberler

15 Ağustos 2026 01:00see145

AKP’nin 24 yılının bilançosu Sözcü Gazetesi

15 Ağustos 2026 04:33see144

Son dakika: Fenerbahçe otobüsüne saldırı şüphesi ile gözaltına alınan 4 kişi adliyede! Son dakika haberleri

14 Ağustos 2026 17:50see144

Göztepe de Samsunspor mesaisi devam etti!

15 Ağustos 2026 00:05see144

Selman Coşkun: Seyir zevki yüksek bir müsabaka oldu!

16 Ağustos 2026 02:49see142

AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Hüseyin Yayman dan sanal medya açıklaması: Yeni sözler söylemek gerekiyor

14 Ağustos 2026 19:01see142

Fenerbahçe den sakatlık açıklaması: Mert Günok!

14 Ağustos 2026 18:30see141

19 yaşındaki genci bıçaklayarak ölümüne sebep olan zanlı tutuklandı Zonguldak Haberleri Habertürk Yerel Haberler

16 Ağustos 2026 00:42see141

Munzur Dağları nın 2 bin rakımlı yamaçları paraşütçülerin yeni rotası oldu

14 Ağustos 2026 17:27see141

İsmail Kartal: Beklemediğimiz bir mağlubiyet!

16 Ağustos 2026 00:19see140

Gökhan Özen ve Naz Canbaz evlendi

14 Ağustos 2026 21:37see140

Bozburun’da kimse onu beklemiyordu: Naomi Campbell DJ kabinine geçti, geceyi salladı Sözcü Gazetesi

14 Ağustos 2026 09:31see140

Karadeniz yolu 20 dakika kısalıyor! Bakan Uraloğlu Çamlıhemşin Tünelli için tarih verdi

15 Ağustos 2026 15:54see140
newsSon haberler
Günün en taze ve güncel olayları